Els mitjans de comuniació a debat

Deixa un comentari

21 Març 2013 per Mercè Fàbregas

Els mitjans de comunicació a debat (a propòsit de fragments llegits de Apocalípticos e Integrados, de Umberto Eco)

umberto-eco--644x362

Per la importància que tenen en les nostres vides els mitjans de comunicació de masses, es fa necessària una crítica responsable i constructiva. Però, la realitat és que els mitjans de comunicació són objecte de debats sovint polaritzats, i interessats.

Umberto Eco exposa aquesta polarització a Apocalípticos e integrados. Eco reconeix que entre ambdós extrems hi ha molts matisos, però que per norma general, els discursos es recolzen en conceptes fetitxe (com “cultura de masses” o “indústria cultural”) i a més, els debats parteixen d’un mal plantejament.

DISCURSOS APOCALÍPTICS

L’apocalíptic és el creador dels conceptes fetitxe que fa servir com a cap de turc, és a dir, com a excusa per culpabilitzar a tercers de la banalització de la cultura. Diu Eco que l’ús indiscriminat d’aquest conceptes respon a la incapacitat dels apocalíptics d’acceptar uns condicionaments històrics que culminen amb la idea d’igualitarisme i de la sobirania popular. Ras i curt, de la incapacitat d’acceptar l’ascens democràtic de les multituds.

Em pregunto si és degut a aquesta incapacitat que, la cultura que difonen els mitjans de comunicació segueixi un patró burgès. De fet, fent referència a la noció d’hegemonia d’Antonio Gramsci, penso que els mitjans de comunicació s’han erigit en el mitjà ideal per difondre massivament els ideals i valors burgesos que el proletariat assumeix i consumeix com a propis.

DISCURSOS INTEGRATS

L’integrat defensa els mitjans de comunicació de masses en quan que dispensadors de béns culturals per tothom, sense qüestionar-se si aquests béns surten de les masses o com diu Eco, es confeccionen des de dalt per a consumidors indefensos. L’integrat assumeix la noció fetitxe de masses, i junt amb l’apocalíptic, esdevé copartícip de la difusió de nocions hegemòniques.

DEBAT MAL PLANTEJAT

Tant apocalíptics com integrats tenen els seus bons arguments que analitzats objectivament semblen raonables. L’error, diu Eco, està en els pressupòsits implícits. Els apocalíptics pressuposen que tot producte de la industria cultural és, per se, dolent. En canvi, els integrats pressuposen que la comunicació massiva de productes culturals és, per se, bona.

Eco ens diu que es parteix d’un mal plantejament perquè els arguments d’ambdós bàndols només responen a la pregunta sobre si és bo o dolent que hi hagi cultura de masses. És com preguntar-se si és bo o dolent que hi hagi democràcia!

La pregunta hauria de ser, segons Eco, quin ús cultural podríem fer dels mitjans de comunicació de masses perquè realment siguin vehicle de cultura.

ACCEPTANT LA REALITAT

Una de les coses més importants que, al meu parer, es desprenen del text d’Eco és que cal acceptar el nostre context comunicatiu. Ens pot agradar més o menys, però el cert és que vivim condicionats pels mitjans de comunicació de masses. No ens podem alliberar del context, i això, ara com ara, és un fet. Però, podem buscar fórmules per ser lliures dins d’aquest context.

“ … en qué circunstancias la relación del hombre con el ciclo productivo reduce el hombre al sistema, y hasta qué punto es preciso elaborar una nueva imagen del hombre en relación al sistema de condicionamientos; un hombre no liberado de la máquina pero libre en relación a la máquina. ”

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 23 other followers

Arxiu

Estadístiques del Blog

  • 1,572 hits
%d bloggers like this: